Neuro-Fuzzy Modeling Techniques in Economics

Neuro-Fuzzy Modeling Techniques in Economics

Оцінювання якості банківських послуг із застосуванням інструментарію нечіткої логіки

Assessing the quality of banking services based on fuzzy logic method

DOI:

10.33111/nfmte.2018.188

Анотація: У статті проведено аналіз існуючих математичних методів і моделей оцінювання якості банківських послуг. Визначено, що наявні методи мають ряд недоліків, зокрема: клієнти банку оцінюють послуги у вигляді конкретного балу, що вносить значну частку суб’єктивізму; запропоновані методи не враховують вагомості різних критеріїв якості в загальній оцінці. В результаті у статті вирішено проводити експертне оцінювання на основі якісних характеристик. На їх основі з використанням апарату нечіткого логічного виведення утворюється вектор кількісних оцінок і здійснюється розрахунок вагових коефіцієнтів критеріїв якості. У результаті застосування даного методу банк отримує кількісну оцінку якості пропонованих послуг. Таке оцінювання дозволить банку визначити сильні та слабкі сторони та на їх основі розробити стратегію покращення якості послуг банку.
Abstract: The study analyzed the existing mathematical methods and models for assessing the quality of banking services. It is determined that they have the following disadvantages: consumers evaluate services in the form of the score, which is a complex process for them and characterized by subjectivism; the weights of the criteria of quality are not considered. Therefore, it is decided to carry out an expert survey, where the criteria are qualitative assessments. Further, by using the fuzzy inference system, a vector of quantitative estimates is formed. In addition, a method for calculating criteria weights was proposed, on the basis of which a general assessment of the quality of banking services can be obtained. As a result of applying this method, the bank receives a quantitative assessment of the quality of the provided services. This assessment will make it possible to identify the strengths and weaknesses of the bank and, based on the results obtained, to develop a strategy for improving the quality of services in the bank.
Ключові слова: банк, банківські послуги, якість послуг, експертне опитування, нечіткі множини, система нечіткого логічного виведення
Key words: bank, banking services, quality of services, expert survey, fuzzy sets, fuzzy inference system.
УДК: 336.71
UDC: 336.71

JEL: C45 G21 L15

To cite paper
In APA style
Syniavska, O., & Oliinyk, V. (2018). Assessing the quality of banking services based on fuzzy logic method. Neuro-Fuzzy Modeling Techniques in Economics, 7, 188-202. http://doi.org/10.33111/nfmte.2018.188
In MON style
Синявська О., Олійник В. Оцінювання якості банківських послуг із застосуванням інструментарію нечіткої логіки. Нейро-нечіткі технології моделювання в економіці. 2018. № 7. С. 188-202. http://doi.org/10.33111/nfmte.2018.188 (дата звернення: 19.06.2024).
With transliteration
Syniavska, O., Oliinyk, V. (2018) Otsiniuvannia yakosti bankivskykh posluh iz zastosuvanniam instrumentariiu nechitkoi lohiky [Assessing the quality of banking services based on fuzzy logic method]. Neuro-Fuzzy Modeling Techniques in Economics, no. 7. pp. 188-202. http://doi.org/10.33111/nfmte.2018.188 (accessed 19 Jun 2024).
# 7 / 2018 # 7 / 2018
Download Paper
129
Views
23
Downloads
0
Cited by